10 redenen waarom leiding geven je zwaar valt

leiding geven

In de afgelopen jaren heb ik vele leidinggevenden mogen begeleiden naar het gemakkelijker, effectiever en met meer plezier uitvoeren van hun rol. Hieronder uit mijn praktijk de top 10 van redenen waardoor je als leidinggevende niet uit de verf komt en leiding geven je zwaar valt.

1. Niet weten wat je waarden zijn

Als jij niet weet waar je voor staat, hebben anderen en hun mening ongemerkt veel invloed op je.

Je bewust zijn van je eigen waarden, weten wat jij zélf belangrijk vindt, maakt je krachtiger van binnen. En dat straal je uit.

2. Geen eigen doel hebben

Als jij geen duidelijk eigen doel hebt, word je geleid door de verwachtingen van anderen, met alle  tegenstrijdigheid en teleurstelling die daarbij hoort.

Weten wat jij zelf wilt, in het leiding geven aan jezelf en aan anderen, geeft focus. Het geeft je een besef van waar je de dingen voor doet, ook op de dagen dat alles tegenzit en niemand anders je moeite lijkt te waarderen.

3. Niet weten wat je bij wilt dragen

Het is jouw taak ervoor te zorgen, dat de mensen aan wie jij leiding mag geven, hun doelen optimaal kunnen halen.

Maar hoe draag jij daar dan aan bij? Wat doe je al van nature, waar ben jij goed in? Als je dat niet weet, blijven je goede acties toevalstreffers.

4. Niet weten wat je tegenhoudt

Niet doen wat je eigenlijk wel zou willen, levert jou onderhuidse frustratie en onrust en doet je medewerkers tekort.

Onderzoek dus wat het is dat jou tegenhoudt en ga ermee aan de slag! Daar wordt leiding geven makkelijker van.

5. Niet weten hoe je overkomt

Weet je zeker dat je overkomt zoals je zou willen? Hou je met al je goede bedoelingen mensen niet te klein, of gooi je mensen juist teveel in het diepe?

Wat is jouw natuurlijke leiderschapsstijl, wat is jouw communicatiestijl? Als je die weet, kun je ze bewust inzetten.

6. Je medewerkers niet kennen

Wie zit er eigenlijk tegenover je? Wat vindt die persoon belangrijk? Wat heeft hij of zij nodig?

Als je je niet verdiept in je individuele medewerker, en iedereen op dezelfde manier benadert, schiet je met losse flodders. En blijf je maar niet snappen waarom het met die ene medewerker zo goed gaat, en het met die ander altijd zo lastig blijft.

7. Niet voldoende vaardigheden hebben

Leiding geven is niet alleen maar iets waar je aanleg voor moet hebben. Er komt echt ook een aantal vaardigheden bij kijken.

Als jij bijvoorbeeld niet kunt delegeren of niet effectief kunt coachen, dan blijft het een rotbaan en wordt het niet snel beter.

8. Je vaardigheden niet toepassen in het leiding geven

De meeste leidinggevenden die ik begeleid hebben wel een soort van managementtraining mogen volgen. Maar ja, hoe gaat dat als je terug bent op de werkvloer. Voor je het weet ga je weer mee in de waan van de dag.

70% van je leren en groei voortkomt uit het toepassen van de kennis en vaardigheden die je in trainingen hebt opgedaan. Als je in de periode ná een training dus een beetje van je tijd blijft besteden aan het bewust toepassen van wat je hebt geleerd, dan vergroot je het rendement van die training gigantisch.

9. Niet weten wat het organisatiedoel is

In mijn ervaring kunnen 8 van 10 leidinggevenden in organisaties zich niet binnen een minuut herinneren wat de huidige strategische doelen van hun organisatie of bedrijf zijn.

Je niet bewust zijn van het organisatiedoel, er niet in geloven, niet weten wat je bijdraagt aan het organisatiedoel, geeft je een doelloos en nutteloos gevoel en zorgt voor los zand in de organisatie.

10. Geen verbinding leggen met het grotere geheel

Mensen willen niet alleen gezien en gehoord worden; we willen er ook allemaal toe doen!

Communiceer de organisatiedoelen niet alleen 1x per jaar, maar maak dagelijks duidelijk hoe iemand juist met datgene wat hij/zij zélf belangrijk vindt en goed doet, bijdraagt aan het grotere geheel.

Kom jij goed uit de verf als leidinggevende? Of wil je het makkelijker? Kijk dan bij het 10 stappen leiderschapsprogramma


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: