Zonder koffie wordt het niks
Als er geen koffie is, de printer het niet doet, je geen goede werkplek hebt, als het management niet communiceert, mensen zich niet aan afspraken houden, ……. Daar kun je als gemiddelde medewerker toch flink chagrijnig van worden. En nee….. daar helpt geen teamsessie tegen. Geen teambuilding, geen potje bowling, geen paintball. En dan kun je als leidinggevende nog zo briljant zijn….dat helpt ook niet.
Het enige dat écht helpt, is zorgen dat de boel werkt. Zorgen dat de basis op orde is. Want in een organisatie waar de basis niet op orde is, is het voor de individuele leidinggevende vechten tegen de bierkaai.
Wil je dat je leidinggevende team écht in positie komt, zorg dan voor een goede context. Daar is vaak nog veel te winnen. In dit artikel drie gebieden om eens goed naar te kijken.
1. Duidelijke richting en visie, doorvertaald naar iedereen
Met stip op nummer één: Zorg voor duidelijkheid in richting en kaders. Durf als senior management te kiezen en sta daar dan ook voor. Maak jezelf zichtbaar, vertel waarom we doen wat we doen. Durf kaders te geven, want zonder kaders is ruimte niets meer dan leegte. Het waarom verhaal kun je niet delegeren. Het is niet voldoende om vanuit de top de belangrijkste boodschappen via je managementlaag de organisatie in te brengen. Daar moet je zelf staan.
Maak vervolgens duidelijk de vertaling naar de dagelijkse werkelijkheid van iedere medewerker. Zorg dat mensen helder kunnen zien hoe ze bijdragen en hoe ze er toe doen. Daar ligt de belangrijkste rol wél bij de direct leidinggevende. Wat betekenen de kaders, de richting voor iemands dagelijks werk? Hoe draagt iemand het beste bij aan het grote geheel, wie doet wat?
En laat het daar niet bij. Blijf ook daarna zichtbaar en transparant, laat zien dat je ook meedoet. Zorg voor duidelijke prioriteiten, laat weten waarom ze veranderen als ze dat doen. Zorg voor een context waarin de direct leidinggevenden in staat worden gesteld om voorspelbaarheid en duidelijke verantwoordelijkheden te creëren.
2. Basisprocessen en tools op orde
Zorg voor beschikbaarheid van tools, structuur en basisprocessen die leidinggevenden en medewerkers faciliteren om te doen waarvoor ze besteld zijn. Mensen die voelen dat ze er toe doen en weten hoe ze een bijdrage kunnen leveren, doen dat graag! Niemand komt naar z’n werk om er een rotdag van te maken. Echt niet.
Vraag je medewerkers wat ze nodig hebben om te doen waarvoor ze zijn gekomen. Vraag ze wat hen in de weg staat, vraag hen wat nu zou helpen. De beste kennis over je organisatie zit namelijk gewoon in je organisatie. De meeste mensen weten best hoe het beter kan. En wat ze daarbij nodig hebben. Als we de vragen maar stellen.
Vergeet daarbij niet dat ook je leidinggevenden medewerkers zijn. Begin daar. Vraag wat je leidinggevenden nodig hebben om optimaal leiding te kunnen geven. Luister daarnaar. Faciliteer dat. En faciliteer je leidinggevenden om datzelfde te doen bij de medewerkers in hún team. Help ze te helpen.
3. Consistente wijze van leidinggeven
Zorg voor betrouwbaarheid en voorspelbaarheid in je leidinggevende team. In veel organisaties zijn leidinggevenden zoekende. Naar hoe het precies moet, dat leidinggeven. Naar wat “normaal” is. En vaak resulteert dat in willekeur. Mag een medewerker bij de ene leidinggevende wél thuis werken, en bij een ander niet. Ziet het ene team hun leidinggevende regelmatig, en vraagt een ander team zich af wat hún leidinggevende eigenlijk doet… In veel organisaties resulteert dat in weinig vertrouwen in het leidinggevende team als geheel. Met alle gevolgen van dien…
Zorg dat je als leidinggevend team een duidelijk en gedeelde visie op leidinggeven hebt. Word het eens over de basisvaardigheden. Over de basiswaarden. Over de richting en de processen. Spreek dezelfde taal. Communiceer dezelfde boodschap. Help elkaar ontwikkelen, in welke vorm dan ook, als buddy’s of in regelmatige intervisie. Zorg voor een supportstructuur.
Waar te beginnen?
Het begint met inzicht. Met je realiseren dat, naast goed leiderschap en goede mensen, de context belangrijk is. Vervolgens kun je oprecht gaan onderzoeken hoe die basis nu wel of niet op orde is. Kent iedereen echt de richting, visie en prioriteiten? Heeft iedereen echt alles wat nodig is om optimaal bij te kunnen dragen? Ervaart iedereen eenheid in leidinggeven en is er echt vertrouwen in het leidinggevende team?
En niet vergeten: De beste kennis over je organisatie zit gewoon in je organisatie. Tijd voor een reality check ?