Eerlijk is niet iedereen hetzelfde geven

SamennaarResultaatEerlijkOoit, lang geleden…… toen ik als tiener mijn Ryam agenda nog volplakte met plaatjes en “wijze” spreuken …. zat er een spreuk bij die me tot op vandaag is bijgebleven:

“Ik wil niet dat je van me houdt op jouw manier, ik wil dat je van me houdt op míjn manier”.

Geen idee waar ik toen het over had eigenlijk, ik sta achteraf stomverbaasd dat die “wijsheid” mij toen al zo aansprak. Bijna een voorbode van wat ik tegenwoordig veel mag doen:

Leidinggevenden begeleiden om, vanuit hun eigen stevige basis, medewerkers individueel te benaderen. Hoe faciliteer je als leidinggevende dat iedereen juist datgene krijgt wat hij of zij nodig heeft om optimaal te functioneren. Hoe kun je van ze “houden” op hún manier, zeg maar….

Eerlijk is niet iedereen hetzelfde

Goed leidinggeven doe je pas vanuit een eigen stevige basis, je moet als leidinggevende best stevig in je schoenen staan om je medewerkers individueel aan te durven sturen.

Vaak beginnen leidinggevenden vanuit het idee, dat je iedereen gelijk moet behandelen. Wel zo eerlijk, toch? Dat iedereen dezelfde vrijheid krijgt? Of dezelfde steun en support?

En net zo vaak gaan leidinggevenden ervan uit, dat de ander nodig heeft, wat ze zélf nodig hebben. “Wees de leider die jij zou willen hebben”. ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’?  Behandel mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden. Ja toch?

Nee, niet dus. Niet altijd. Want leidinggeven gaat niet over jou, leidinggeven gaat over je medewerkers. Leidinggeven gaat wat mij betreft over anderen in staat stellen het beste in zichzelf naar boven te halen en daarmee bij te dragen aan het gezamenlijk beoogde resultaat.

En om het beste in zichzelf naar boven te halen, heeft iedereen wat anders nodig. “Eerlijk” is niet iedereen hetzelfde geven.

Eerlijk is iedereen geven wat hij of zij nodig heeft.

Uitzonderingen daargelaten, gaan mensen vooral morren over wat een ander krijgt als zij zélf niet krijgen wat ze nodig hebben.

“Hou niet van me op jouw manier, maar op mijn manier”

Je bent nu misschien de leidinggevende die jij zelf zou willen hebben. Misschien geef je je medewerkers – vanuit al jouw goede intenties – alles waar jij aan hecht. Vrijheid? Persoonlijke aandacht?  Structuur? Misschien ben je verbaasd dat dat bij sommige medewerkers werkt, en dat het bij anderen nooit goed genoeg lijkt te zijn. Bedenk dan dat jouw waarden jouw waarden zijn, jouw manier.

Leer jezelf en je medewerkers kennen. Kennis van bijvoorbeeld communicatiestijlen (die van jezelf en die van de ander) kan je daarbij onmiddellijk helpen. Maar daar hoef je niet op te wachten. Stel gewoon eens de vraag:

  “Wat wil jij en wat heb jij van mij nodig om lekker je werk te kunnen doen?”

Ga in gesprek en luister. Stop met alles zelf te verzinnen en laat je eens leiden. Dan wordt leidinggeven weer een stuk leuker en makkelijker.

Wees dus niet altijd de leider die jij zou willen hebben. Tenzij dat een leider is die mensen individueel benadert en iedere medewerker zoveel mogelijk datgene geeft waar hij of zij optimaal van gaat functioneren.

Maar kijk wel uit, hoor….want voor je het weet, gaan die mensen allemaal een beetje van jou houden, op hun eigen manier…..


Verder praten over het in positie zetten van leiderschap, zodat medewerkers optimaal kunnen functioneren? Bel of mail Sandra Geelink: 06 - 11708375 | sandra@samennaarresultaat.nl
     
Deel dit via: