Nou is-ie wéér te laat! – over irritante managers

Heb jij ook zo’n manager? Zo eentje die regelmatig te laat komt opdagen bij vergaderingen? Iedere keer zit je je weer op te vreten, want je hebt zelf ook een waslijst aan dingen te doen. Alsof jouw tijd niet belangrijk is! Bovendien, afspraak is afspraak, toch?

Jullie werkrelatie wordt er zo niet beter op, maar dat kan hem blijkbaar niks schelen. Je komt langzamerhand zelf ook maar steeds iets later, en je loopt regelmatig tegen je collega’s over hem te mopperen. Jullie doen er lacherig over, en met een beetje mazzel komt het op tafel tijdens een teamvergadering, als we het toevallig hebben over “hoe gaan we met elkaar om”?

Herkenbaar? En wil je nu eindelijk de situatie wel eens veranderen of het je in ieder geval niet meer zo aantrekken?

Een probleem is pas een probleem als het jouw doel in de weg staat.

SamennaarResultaatKikkerZoek allereerst eerlijk uit of het gedrag van je leidinggevende jouw doel in de weg staat. Niet alles wat jou dwarszit hoeft namelijk uitgesproken te worden. Als het gedrag van je leidinggevende jouw doel of het organisatiedoel inderdaad in de weg staat, dan moet je er wat aan doen. Dat ben je zowel aan jezelf als aan je werkgever verplicht.

Zorg dat je leert hoe je die communicatie zo efficiënt en effectief mogelijk doet, met respect voor zowel je zelf en jouw waarden, als ook met respect voor de ander.

Maar stel nu eens, dat zijn gedrag jouw doel eigenlijk helemaal niet in de weg staat. Stel dat je gewoon vindt dat hij zich niet gedraagt “zoals het hoort”. Hoe kom je dan van je irritatie af?

1. Gebruik je irritatie om te ontdekken wat jij belangrijk vindt

SamennaarResultaatWaardenwolkIrritatie is een waardevolle bron van informatie om te ontdekken wat jouw eigen waarden zijn. Inzicht in je eigen waarden levert je een kompas voor je grote en dagelijkse keuzes. Als je leeft naar je eigen waarden, brengt dat voldoening. Raakt het “te laat komen” jou omdat je hecht aan een waarde als “punctualiteit”, of “afspraken nakomen”, of “nuttig bezig zijn”?

2. Realiseer je dat je jouw normen en waarden niet aan een ander kunt opleggen

Net zomin als jij wilt leven naar andermans normen en waarden, kun je ook niet van een ander verwachten dat hij iets belangrijk vindt alleen omdat jij dat belangrijk vindt. Jouw normen en waarden zijn uniek; ze zijn jouw leidraad over hoe jíj je wilt gedragen. Daar zijn ze voor bedoeld, niet om een ander te veroordelen.

Stel nu dat je ontdekt dat het “nuttig bezig zijn” een belangrijke waarde is voor jou, dat je daar energie van krijgt. In plaats van nu te focussen op het feit dat HIJ geen recht doet aan JOUW waarde, zorg dat jij er zélf recht aan doet. Zorg in dit geval bijvoorbeeld dat je altijd wat leeswerk of je laptop meeneemt, zodat jij je wachttijd rustig en nuttig kunt vullen. Instant positieve energie in plaats van negatieve energie!

3. Gebruik je irritatie om te ontdekken wat jij graag zou willen leren

SamennaarResultaatOfmanVolgens de kernkwadranten van Ofman kun je nog meer leren van je irritatie (je allergie). Jouw irritatie is misschien wel je uitdaging. Misschien zou jij zelf wel iets minder punctueel willen zijn? Zou je zelf wel met wat meer vrijheid om willen gaan met verplichtingen? Onderzoek dat eens en kijk in welke context je jezelf dat zou kunnen geven en hoe het jou zou helpen.

4. Welke conclusie trek jij ?

Merk eens op wat er met jou gebeurt in die minuten dat je op hem wacht. Wat is de “zie je wel” die jij tegen jezelf zegt? “Zie je wel, hij waardeert me niet”? “Zie je wel, ik ben niet zo belangrijk”? “Zie je wel, hij is me weer vergeten”? Realiseer je dan dat dat niet de boodschap is die híj je geeft. Hij is namelijk gewoon iets later dan de afgesproken tijd, niet meer en niet minder. Jij geeft jezélf die boodschap.

Onderzoek welke (beperkende) overtuiging daar onder zit. Vertel je jezelf wel vaker dat je niet gewaardeerd wordt? Dat je niet belangrijk bent? Dat je niet goed genoeg bent? En welke impact heeft dat op wat je wel of niet doet en hoe je je voelt? Onderzoek je overtuiging, en doe er wat aan, alleen of met hulp van een ander.

En als ik zelf de leidinggevende ben?

Als je zelf leidinggevende bent en een leidinggevende hebt, is dit natuurlijk ook van toepassing op jou. Want leiding kunnen ontvangen is een cruciale vaardigheid om leiding te kunnen geven.

Als je zelf leidinggevende bent, geeft de irritatie van je medewerker je een extra kans om verbinding te maken. Merk op wanneer hij/zij zich irriteert, ga dan niet in discussie of in de verdediging, maar probeer om oprecht je medewerker te helpen ontdekken wat er zo belangrijk voor hem of haar is.

Ik wens je veel ergernissen!

Wil je aan de slag om beter te leren leiding te ontvangen? Wie weet is de workshop Manage your manager iets voor jou: Lees hier verder 


Verder praten over het in positie zetten van leiderschap, zodat medewerkers optimaal kunnen functioneren?

Bel of mail Sandra Geelink: 06 – 11708375 | sandra@samennaarresultaat.nl


 

 

 

Deel dit via:
Deel dit via: