Aanspreken zonder conflict met het SGIA-model

Soms moet het gebeuren; aanspreken. Soms gaan de dingen niet zoals ze afgesproken zijn. Als het belangrijk voor jou (of je werk) is, dan is het nodig om iemand daar op aan te spreken.

Communiceer op tijd en zo effectief mogelijk. De SGIA-cirkel is daarbij een krachtig hulpmiddel:

Situatie, Gedrag, Impact en verwachte Actie

4 stappen, 4 zinnen. Niets meer…… en niets minder.aanspreken SGIA

Voorbeeld: “Lars, ik wil het even met jou hebben over onze wekelijkse afspraken”:

  1. “Ik zit steeds op de afgesproken tijd klaar….” (=situatie)
  2. “……en jij komt vaak 10 minuten later binnen.” (=waarneembaar gedrag)
  3. “In die tijd had ik nuttig werk kunnen doen” (=impact)
  4. “Ik wil graag dat we onze vergadering óf op tijd beginnen óf dat je me ruim vantevoren laat weten als het iets later wordt.” (=gewenste actie)

Aanspreken op afspraken

In het begin kan het werken met dit model onnatuurlijk voelen en heb je wellicht de neiging er heel veel bij te praten.

Onthoud dan dat de afspraak die jullie hebben gemaakt, er niet voor niets was. Die diende ergens toe. Je bent geen ruzie aan het zoeken, je bent iemand aan het aanspreken op iets waar jullie beiden beter van worden.

Met wat regelmatige oefening (in werk en privé!) kost dit model je slechts 5 minuten voorbereiding, om 4 zinnen op te schrijven en te “oefenen”. Wel even op letten:

1. Beperk je tot 1 situatie per keer

Haal geen oude koeien uit de sloot

2. Noem alleen waarneembaar gedrag, geen interpretatie:

Dus “Je komt later” in plaats van “je vindt me niet belangrijk….” .

3. Leg bij het aangeven van de impact de link met waar de ander waarde aan hecht.

Geef aan hoe zijn/haar eigen gedrag een negatieve impact heeft op iets waar hij/zij zélf waarde aan hecht. Je boodschap moet namelijk wél aankomen, en dat doe je door iemand met respect aan te spreken op zijn of haar waarden, niet op de jouwe! Inzicht in communicatiestijlen kan je helpen om je te verdiepen in wat een ander belangrijk vindt.

Als Lars graag wil dat alle tijd nuttig wordt besteed, zal de zin ”In die tijd had ik nuttig werk kunnen doen” hem zeker aanspreken en zal hij sneller bereid zijn jouw verzoek te honoreren. Als je weet dat hij vooral een goede samenwerking belangrijk vindt, vervang je die zin bijvoorbeeld door “Daar wordt onze samenwerking niet soepeler van” ..

4. Geef expliciet aan welke actie jij nodig hebt

Nu of een volgende keer. “Ik wil graag dat je…..(wel/niet)”

 

5. Communiceer bij voorkeur op een ander moment, dus niet IN de emotie/frustratie.

 

6. Communiceer onder 4 ogen.

 

7. Hou het kort en krachtig en durf daarna stil te zijn……………..

 

En onthoud: A fool with a tool is still a fool….. Gebruik het wijs en met respect 🙂

We oefenen in o.a. de Manage your Manager workshop en in het programma Leidinggeven in stijl met dit model



Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: