Manager heeft de grootste kans op depressiviteit en angstaanvallen

eyes-730745_1920
De kans op depressiviteit en angstaanvallen onder werknemers, is het hoogst bij managers en supervisors. Als manager maak je 16 procent kans op depressiviteit en 19 procent kans op angstaanvallen. Als supervisor ligt je kans op respectievelijk 17 en 11 procent.

Overige werknemers en eigenaren worden heel wat minder geteisterd door depressieve momenten met respectievelijk 11 en 12 procent. Ook angstaanvallen komen bij hen met slechts 2 en 5 procent amper voor (Bron: Onderzoek van Seth Prins van Columbia University’s Mailman School of Public Health). Hoe komt dat nou, en nog belangrijker, wat kun je daar nou aan doen?

De middenmanager in de klem

Als belangrijkste redenen voor hogere depressiviteit en angstaanvallen bij managers en supervisors, worden in het artikel van Lilian Polderman in “MT Management Team” over dit onderzoek genoemd:

(1) Weinig beslissingsbevoegdheid of autonomie

(2) Hoge druk voelen om te presteren.

(3) Niet het gevoel hebben wezenlijk bij te dragen.

Managers en supervisors zitten voelbaar klem tussen de laag boven hen en de laag onder hen, met enerzijds hoge verwachtingen die aan hen worden gesteld, en anderzijds een gebrek aan autoriteit om de dingen zo te veranderen dat ze ook daadwerkelijk aan die verwachtingen kunnen voldoen. Daar komt nog eens bij dat dat het middenmanagement vaak geen direct contact heeft met de klanten en dus niet altijd ziet, of voelt, wat al het werk uiteindelijk oplevert.

Ook volgens Zenger & Folkman (Harvard Business Review) zit het middenkader ‘gewoon vast in het midden.’ De oplossing ligt volgens hen uiteindelijk bij goed leiderschap:

‘Werknemers verdienen het om voor een goed iemand te werken en geen enkele organisatie zou moeten tolereren wat het effect van een slecht leider op zijn mensen is.’

De middenmanager weer uit de klem, maar hoe?

Het leiderschap boven je kun je niet altijd rechtstreeks beïnvloeden. Je eigen houding daarin, en je eigen leiderschap daarentegen wel. Herken je jezelf in die loyale, hardwerkende middenmanager, met het gevoel je een slag in de rondte te werken, soms niet wetend waar je het allemaal voor doet, met een laag boven je die van alles van je wil, en een laag onder je die ook van alles van je verwacht?  En zo ja, wacht je dan op de klap of……ga je zelf aan de slag?

1. Bepaal je eigen waarom

Los van je inhoudelijke targets en taken, sta eens echt stil bij wat er voor jou belangrijk aan is, dat jij deze functie hebt en goed uitvoert? Wat wil jij bereiken in deze functie? Wat komt er daarna voor jou? En wat is daar belangrijk aan?

Kijk ook eens op welke zaken jij wel of geen invloed hebt, en of die wel of niet jouw waarom in de weg staan? Focus bewust op de zaken waar jij wél invloed op hebt, die wél bijdragen aan jouw waarom. Vergroot je pro-activiteit en je autonomie. Lees de “7 eigenschappen van effectief leiderschap” van Covey nog eens door, vraag je af of je bezig bent in je cirkel van invloed of je cirkel van betrokkenheid. Kies!

2. Bepaal je eigen bijdrage

Ik ken dat gevoel, dat gevoel van meegaan in de waan van de dag en geleid worden door de verwachtingen van “boven” en van “onder”. Ondanks alle stress en onrust denken dat je goed bezig bent. Toen een coach mij in die tijd vroeg: “Wat wil jij bijdragen?” snapte ik écht niet wat hij bedoelde. Had ik iets te willen dan? Dat gevoel. Vervolgens liet ik maar eens echt inzinken wat hij zei:

“Temidden van alles wat iedereen van je vraagt, ben JIJ nog altijd degene die bepaalt wat jouw bijdrage is”.

Denk daar ook eens over na. Wat vind jij het belangrijkste dat jij zou moeten doen als leidinggevende? Wat is het beste dat jij bij kunt en wilt dragen aan je eigen functioneren, aan het functioneren van de mensen om je heen, aan de organisatie? Als je dat duidelijk hebt, is dat wat je te doen hebt. Als je dat duidelijk hebt, vallen er een boel (vaak zelfbedachte) prestatie-verwachtingen weg.

3. Sta voor jezelf, vanaf nu

Stress krijg je doorgaans niet van de dingen die je allemaal doet, maar van de dingen die je NIET hebt gedaan. De dingen die voor jezelf wel belangrijk waren.

Nu je hebt gekozen wat je bij wilt dragen en waar je op wilt focussen, is het een kwestie van doen. Vanaf NU.

Veel succes!

Bronnen: http://www.mt.nl/332/88499/business/waarom-zijn-managers-vaker-depressief.html  | https://hbr.org/2014/11/why-middle-managers-are-so-unhappy


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: