Wat medewerkers willen van hun leider (Gallup 2025)

Wat medewerkers willen van hun leiderWat medewerkers willen van hun leider: hoop, vertrouwen, compassie en stabiliteit

Als leidinggevende ben je waarschijnlijk gewend om strategische plannen te maken, KPI’s te bewaken en resultaten te leveren. Maar uit recent onderzoek van Gallup naar wat medewerkers willen van hun leider, blijkt dat ze vooral iets heel anders van hun leiders nodig hebben: hoop. En dan niet als een zweverig ‘alles komt goed’-gevoel, maar als een concreet perspectief op een betere toekomst. Dit heeft alles te maken met leiderschap en motivatie; als sterke leider geef jij niet alleen richting, maar zorg jij er ook voor dat medewerkers zich gesteund en gemotiveerd voelen.

Gallup, een wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau, heeft in hun Global Leadership Report: What Followers Want (2025) onderzocht wat medewerkers in 52 landen daadwerkelijk verlangen van hun leiders. Vier behoeften springen er met kop en schouders bovenuit:

  1. Hoop – een concreet perspectief dat het beter wordt.
  2. Vertrouwen – weten dat jij eerlijk, respectvol en integer bent.
  3. Compassie – voelen dat je als leider om hen geeft en echt luistert.
  4. Stabiliteit – een basis van psychologische veiligheid en duidelijkheid.

En hier ligt een mooie kans voor leiders: hoe meer jij als leider voldoet aan deze vier behoeften, hoe beter het gaat met je medewerkers. Simpel, toch? Nou ja… misschien niet helemaal. Want hoe geef je concreet invulling aan deze grote begrippen en hoe motiveer je medewerkers?

Laten we het praktisch maken.


1. Hoop: geef een helder toekomstbeeld

Mensen hebben iets nodig om naartoe te werken. Een stip op de horizon. Zonder dat perspectief raken ze gedemotiveerd, cynisch of simpelweg verlamd. Hoop betekent dus niet ‘wishful thinking’, maar een duidelijke visie en strategie.

Zelfreflectie:

  • Weten mijn medewerkers waar we naartoe werken en waarom dat belangrijk is?
  • Communiceer ik regelmatig hoe onze acties bijdragen aan een betere toekomst?
  • Wat kan ik nú doen om dit beeld helderder te maken?

Praktische actie: Pak je volgende teamoverleg en begin eens niet met de to-dolijst, maar met een korte, inspirerende update over waar jullie naartoe werken en waarom dat ertoe doet. Dit helpt bij betrokken medewerkers creëren en verhoogt het werkgeluk.


2. Vertrouwen: betrouwbaarheid in woord en daad

Het tweede wat medewerkers willen van hun leider, is een leider die ze kunnen vertrouwen. En dat betekent niet alleen dat je eerlijk bent, maar vooral dat je consistent bent in je woorden en daden. Als je vandaag iets zegt en morgen iets anders doet, verlies je direct geloofwaardigheid.

Zelfreflectie:

  • Ben ik voorspelbaar en betrouwbaar in mijn beslissingen en communicatie?
  • Kunnen mijn medewerkers op mij rekenen, ook als het tegenzit?
  • Wat kan ik nú doen om betrouwbaarder te zijn?

Praktische actie: Maak een lijstje van drie recente situaties waarin je een belofte hebt gedaan aan je team. Heb je die belofte nagekomen? Zo niet, communiceer dan open en eerlijk waarom niet – en hoe je dat in de toekomst beter wilt aanpakken.


3. Compassie: ben je écht betrokken?

Nee, je hoeft geen knuffelleider te zijn. Maar medewerkers willen wel voelen dat je ze ziet en begrijpt. Compassie tonen betekent luisteren – echt luisteren – en oprechte interesse tonen in wat je medewerkers beweegt.

Zelfreflectie:

  • Neem ik de tijd om te horen hoe het écht met mijn medewerkers gaat?
  • Luister ik zonder meteen met oplossingen te komen?
  • Wat kan ik nú doen om er oprecht voor mijn team te zijn?

Praktische actie: Plan deze week één-op-één gesprekken zonder agenda. Gewoon even checken hoe iemand zich voelt en wat er speelt. Vraag door en luister, zonder direct in de ‘fix-modus’ te schieten. Dit stimuleert de groei van jouw leiderschapsvaardigheden en bevordert een open werkcultuur.


4. Stabiliteit: een veilige en duidelijke werkomgeving

Je kunt niet alles onder controle hebben, maar je kunt wél zorgen voor voorspelbaarheid en psychologische veiligheid op de werkvloer. Medewerkers willen een leider die rust uitstraalt, ook als er onzekerheid is.

Zelfreflectie:

  • Zijn de verwachtingen en doelen binnen mijn team helder?
  • Hoe ga ik om met onzekerheid – straal ik kalmte uit of breng ik onrust?
  • Wat kan ik nú doen om een stabiele basis te geven?

Praktische actie: Neem een moment om te checken: weten je medewerkers precies wat er van hen verwacht wordt de komende maand? Nee? Zorg dan voor heldere afspraken en communiceer deze duidelijk. Essentieel voor effectief leiderschap en betrokken medewerkers.


Waarom het belangrijk is te weten wat medewerkers willen van hun leider

Deze vier behoeften – hoop, vertrouwen, compassie en stabiliteit – zijn niet zomaar wat vage ‘soft skills’. Ze zijn rechtstreeks gekoppeld aan prestaties, betrokkenheid en werkgeluk op de werkvloer. Leiders die hier aandacht aan besteden, creëren teams die productiever, gelukkiger en innovatiever zijn.

Dus, als je stiekem nog denkt dat jouw rol alleen draait om cijfers en strategieën… denk dan nog een keer, realiseer je hoeveel invloed jouw houding en visie hebben op je team, en weet dat jij in staat bent om daar vandaag al een mooie stap in te maken.


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: