Eerlijk is niet iedereen hetzelfde geven

SamennaarResultaatEerlijk

Hoe faciliteer je als leidinggevende dat iedereen juist datgene krijgt wat hij of zij nodig heeft om optimaal te functioneren? Individueel leiding kunnen geven is een onmisbare vaardigheid.

Eerlijk is niet iedereen hetzelfde geven

Vaak beginnen leidinggevenden vanuit het idee, dat je iedereen gelijk moet behandelen. Wel zo eerlijk, toch? Dat iedereen dezelfde vrijheid krijgt? Of dezelfde steun en support?

En net zo vaak gaan leidinggevenden ervan uit, dat de ander nodig heeft, wat ze zélf nodig hebben. “Wees de leider die jij zou willen hebben”. ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’?  Behandel mensen zoals jij zelf behandeld wilt worden. Ja toch?

Nee, niet dus. Niet altijd. Want leidinggeven gaat niet over jou, leidinggeven gaat over je medewerkers. Leidinggeven gaat over anderen in staat stellen het beste in zichzelf naar boven te halen en daarmee bij te dragen aan het gezamenlijk beoogde resultaat.

En om het beste in zichzelf naar boven te halen, heeft iedereen wat anders nodig. “Eerlijk” is niet iedereen hetzelfde geven.

Eerlijk is iedereen geven wat hij of zij nodig heeft.

Uitzonderingen daargelaten, gaan mensen vooral morren over wat een ander krijgt als zij zélf niet krijgen wat ze nodig hebben.

Als leidinggevende moet je best stevig in je schoenen staan om je medewerkers individueel aan te durven sturen. Zorg dus dat je een stevige eigen basis hebt; dat je weet wat jij met je medewerkers wilt bereiken, dat je weet hoe je zelf in elkaar zit, en dat je weet waarom je kiest voor bepaald gedrag.

Wat krijgen jouw medewerkers?

Je bent nu misschien de leidinggevende die jij zelf zou willen hebben. Misschien geef je je medewerkers – vanuit al jouw goede intenties – alles waar jij aan hecht. Vrijheid? Persoonlijke aandacht?  Structuur? Misschien ben je verbaasd dat dat bij sommige medewerkers werkt, en dat het bij anderen nooit goed genoeg lijkt te zijn. Bedenk dan dat jouw waarden jouw waarden zijn, jouw manier.

Leer jezelf en je medewerkers kennen. Kennis van bijvoorbeeld communicatiestijlen (die van jezelf en die van de ander) kan je daarbij onmiddellijk helpen. Maar daar hoef je niet op te wachten. Stel je medewerker gewoon eens de vraag:

  “Wat wil jij en wat heb jij van mij nodig om lekker je werk te kunnen doen?”

Ga in gesprek en luister. Stop met alles zelf te verzinnen en laat je eens leiden. Dan wordt leidinggeven weer een stuk leuker en makkelijker.

Wees dus niet altijd de leider die jij zou willen hebben. Tenzij dat een leider is die mensen individueel benadert en iedere medewerker zoveel mogelijk datgene geeft waar hij of zij optimaal van gaat functioneren.


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: