Met wie werk jij eigenlijk? – 4 tips voor ‘n beter contact met medewerkers

SamennaarResultaatAangenaam

Mensen functioneren op hun best als ze zelf willen wat ze doen, als ze doen wat ze belangrijk vinden en als ze weten waar dat aan bijdraagt.

Leidinggeven wordt een stuk leuker en makkelijker als jij als leidinggevende of projectmanager in staat bent om mensen te laten zien hoe ze bijdragen aan het resultaat – juist met datgene dat ze zelf belangrijk vinden en willen. Dan gaan mensen namelijk vaak ineens beter en pro-actiever functioneren.

In mijn blog “Wat gij niet wilt dat u geschiedt…”  schreef ik dat leidinggeven vooral gaat over hoe jij anderen in staat kunt stellen om het beste in zichzelf naar boven te halen. En vooral ook hoe dat voor iedereen anders is:

“Eerlijk” is NIET iedereen hetzelfde geven. “Eerlijk” is iedereen geven wat hij of zij nodig heeft.

Vind jij het af en toe nog best lastig hoe je kunt ontdekken wat iemand graag doet, belangrijk vindt, en nodig heeft? Ga dan eens rustig zitten, kijk, luister met aandacht en ontdek:

1. Waar wordt hij of zij blij of voldaan van?

Waar krijgt hij een “yes”-gevoel van? Is dat van een compliment? Is dat van het klaren van een klus? Is dat van gevraagd worden voor een project? Wat zijn de momenten dat ze met een glimlach een telefoongesprek afrondt of blij terugkomt naar haar werkplek? Waar prijzen anderen hem of haar voor?

2. Waar kan hij of zij absoluut niet tegen?

Wanneer zie je stoom uit de oren komen? Wat is zijn of haar grootste ergernis? Probeer die ergernis vervolgens te vertalen naar een positieve waarde. Als iemand zich vreselijk ergert aan slordigheid, welke positieve waarde zit daar dan onder? (voor inspiratie, zie deze waarden-voorbeeldlijst). Misschien accuratesse, waardoor jij direct weet wie jij een volgende keer moet hebben voor een precisie-klusje?

3. Hoe communiceert iemand?

Kennis van bijvoorbeeld de communicatiestijlen van Merril en Reid helpt jou om de communicatiestijl van een ander te herkennen. En dat is handig, want die communicatiestijl kan namelijk een hele goede indicator zijn voor wat hem triggert of voor wat hij nodig heeft van jou of van zijn werkomgeving, waardoor jij sneller op het goede spoor zit.

4. Ga in gesprek !

Stel gewoon eens de vraag:  “Wat wil jij en wat heb jij van mij nodig om lekker je werk te kunnen doen?” En vooral: hou dan even je mond dicht en luister… En luister…. en luister… Stop met alles zelf te verzinnen en laat je even leiden.

En wat heb ik daar aan?

Als je je echt oprecht verdiept in je medewerker, is de kans groot dat je alleen al daarmee onmiddellijk jullie werkrelatie verbetert. Iedereen wil graag gezien, gehoord en erkend worden.

Daarnaast ben je in staat om je nieuwe kennis in te zetten in al je contactmomenten met hem of haar:

  • Je kunt nu gericht taken of projecten toewijzen aan de juiste persoon (degene die het graag doet en goed kan…)
  • In je gesprekken weet je de juiste snaar te raken.
  • Coachende gesprekken voeren (bijvoorbeeld via GROW) wordt een stuk sneller en effectiever.
  • Delegeren wordt effectiever.
  • Aanspreken wordt makkelijker.
  • Je complimenten worden persoonlijker en komen aan zoals je ze bedoeld hebt.

En zo wordt leidinggeven ook voor jou een stuk leuker, makkelijker en effectiever 🙂 


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: