10 basisregels voor een goed gesprek

Je hebt vast al wel vaker gehoord hoe je ‘actief’ moet luisteren….. Mensen aankijken, knikken en bevestigen, herhalen wat je de ander hebt horen zeggen, samenvatten…… “Vergeet dat alles maar!” is de boodschap van Celeste Headlee in een populaire TED Talk.

There is no reason to learn how to SHOW that you are paying attention, if you ARE actually paying attention – Celeste Headlee

In een wereld waar we over elkaar heen buitelen om gehoord te worden en onze meningen overal te uiten, lijkt écht luisteren naar elkaar een steeds zeldzamer vaardigheid. Een vaardigheid, die je ook als leidinggevende niet teveel kunt ontwikkelen en inzetten.

Celeste Headlee geeft 10 basisregels, die ze zelf als o.a. host van een talkshow toepast:

1. Niet multitasken

Wees aanwezig. Denk niet ondertussen aan je to-do-lijst of de ruzie met je leidinggevende. Wees aanwezig of wees er niet. Als je dit gesprek  niet wilt, stop ermee. Maar als je dit gesprek aangaat, wees er dan ook volledig.

2. Probeer niet om zelf je punt te maken

Als je per sé je eigen mening kwijt wilt, schrijf een blog! 🙂 . Een goed gesprek is niet bedoeld als jouw showmoment. Ga er altijd van uit dat je iets te LEREN hebt. Zet je mening en oordelen even aan de kant.

Everyone you will ever meet knows something you don’t. – Bill Nye

3. Stel open vragen

Wie, wat, waar, wanneer, hoe? Kom niet met suggesties over hoe iets voelde, maar stel vragen als “Hoe was dat?” Laat mensen zelf een beschrijving geven, in hun eigen woorden, vanuit hun eigen ervaring.

4. Go with the flow

Het gebeurt iedereen….. Als je met iemand in gesprek bent, schieten andere voorvallen en briljante vragen je te binnen. Laat ze gaan! Laat ze je hoofd binnen komen en laat ze je hoofd weer uitgaan.

Listen with the intent to understand, not to reply – Stephen Covey

5. Wees eerlijk over wat je niet weet

Ook al is dit niet jouw moment om jezelf te promoten, mensen zijn snel geneigd om te doen alsof ze net iets meer weten dan ze weten. Doe maar niet.

6. Vergelijk jouw ervaringen niet met die van de ander

Iedereen weet hoe irritant het is als een ander op jouw verhaal reageert met iets als: “Oh, dat had ik ook” of “dat doet me denken aan die keer dat ik…”. En niemand doet het zelf….. toch? Onthoud dat iedere ervaring uniek en individueel is , gevoel is niet te vergelijken. En nog belangrijker: het gaat nu even niet over jou.

7. Val niet in herhaling

Hetzelfde steeds op dezelfde manier vertellen, werkt niet als het de eerste keer ook al niet binnenkwam bij de ander. Jezelf herhalen is neerbuigend en saai.

8. Blijf uit de details

Mensen vinden niet de getallen of de details interessant, het gaat om jou als persoon. Je verstoort de flow van het gesprek als jij in je hoofd gaat zoeken wanneer iets ook alweer precies was.

9. Luister. Luister. Luister.

“If you’re mouth is open and words are coming out, you are not listening.” Waarom is luisteren zo moeilijk? Je kunt sneller luisteren dan praten, dus je raakt afgeleid. Luisteren kost daardoor wilskracht en energie. Bovendien ben je meer in controle als je zelf praat. Niet in controle zijn is voor veel mensen een onbehaaglijk gevoel.

10. Hou het kort

“A good conversation is like a miniskirt, short enough to retain interest, but long enough to cover the subject.”

Succes met je gesprekken, en onthoud: “Keep your mouth shut, and your mind open”


Verder praten over het in positie zetten van leiderschap, zodat medewerkers optimaal kunnen functioneren? Bel of mail Sandra Geelink: 06 - 11708375 | sandra@samennaarresultaat.nl
     
Deel dit via: