Je organisatie is slechts zo goed als je leidinggevenden

In de meeste organisaties hebben leidinggevenden een cruciale rol om mensen te laten voelen dat ze er toe doen. Lukt dat niet, dan mis je een boel resultaat…..en wellicht goede mensen!

Mensen functioneren op hun best als ze voelen dat ze er toe doen. Als ze doen wat ze belangrijk vinden, als ze mogen doen waar ze goed in zijn en als ze zien waar dat aan bijdraagt.

Organisaties functioneren pas optimaal als de mensen die er werken, het gevoel hebben dat ze er écht toe doen.

Er toe doen

Lukt het de leidinggevenden in jouw organisatie om iedere individuele medewerker het gevoel van “er toe doen” te geven?

Met persoonlijke aandacht voor iedere medewerker? Weet je van iedere medewerker waar diegene goed in is, wat hij/zij belangrijk vindt en nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren? Functioneren de leidinggevenden zelf optimaal?

Als je antwoord 100% “ja” is, dan feliciteer ik je van harte !

Waarom het vaak niet lukt

Veel leidinggevenden lukt het echter niet. Wat ik vaak zie bij leidinggevenden die er (nog) niet in slagen om het beste in zichzelf en in hun medewerkers naar boven te halen:

  • Hun team werkt niet lekker samen.
  • Het proces loopt niet.
  • Ze hebben hun eigen sterktes, waarden en doel niet helder.
  • Ze missen cruciale vaardigheden.
  • Ze zijn niet aangehaakt bij de visie en strategie van de organisatie.
  • Ze hebben voor het team geen visie en doel of vertalen dat niet door op individueel niveau.
  • Ze pakken hun eigen rol nog niet lekker.
  • Hun communicatie is niet effectief.
  • Ze verliezen zich in de waan van de dag…

Stuk voor stuk oorzaken waardoor hun medewerkers niet volledig uit de verf komen.

Welke van deze zaken herken jij het meest bij leidinggevenden in je organisatie? Zie je daar ook het effect van op hun medewerkers? Zie je ook welk resultaat je daardoor mist voor je organisatie? Dan weet je vast wat je nu te doen staat.


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: