Get out of the box

Lijk jij met iemand een verstoorde (werk)relatie te hebben waarin je alles hebt geprobeerd, maar nog steeds niets voor elkaar krijgt met die ander?

Kijk dan ook eens naar de grondhouding van waaruit jij werkt. Die maakt namelijk een wezenlijk verschil.

A heart at peace

In mijn blog “Heart at peace” leg ik uit hoe het Arbinger Institute in het boek “Anatomy of Peace” onderscheid maakt tussen het werken vanuit een “heart at peace” en een “heart at war”.

Een “heart at war” betekent niet dat je slechte dingen wilt voor de ander of dat jij strijd zoekt. Je hebt waarschijnlijk hele goede intenties. Een “heart at war” betekent wel dat je vanuit je eigen “box” werkt, vanuit je eigen perspectief en belevingswereld.

In welke box zit jij?

In het boek worden 4 “boxes” onderscheiden, die aangeven hoe jij jezelf ziet en die ervoor zorgen dat je “heart at war” is:

  • Ik ben beter dan….(better-than box)
  • Ik verdien…..(I-deserve box)
  • Ik moet gezien worden als….(must-be-seen-as box)
  • Ik ben slechter dan….(worse-than box)

Hoe jij jezelf ziet, beïnvloedt hoe jij anderen ziet, hoe je de wereld ziet, en hoe je je voelt.

Voorbeeld: Zie jij anderen al snel als bofkonten, als mensen met meer kansen en meer privileges? Dan kan het maar zo zijn dat je in de worse-than box zit (zie afbeelding hieronder). Dan zie je jezelf (onbewust?) als minder goed dan anderen. De wereld is voor jou dan hard, lijkt tegen je te zijn en ziet jou over het hoofd. Je kunt je daar hulpeloos, jaloers en depressief van gaan voelen.

Heb jij het idee dat je goed bezig bent, maar dat je niet gewaardeerd wordt? (I-deserve box). Dan zul je andere mensen al snel zien als ondankbare mensen die het fout hebben. De wereld ziet er voor jou dan oneerlijk en onrechtvaardig uit. Je hebt het gevoel dat je ergens recht op hebt en je kunt wrok gaan voelen.

Hoe jij anderen ziet, hoe je de wereld ziet, en hoe je je voelt, beïnvloedt jouw relatie met anderen.

Van een “heart at war” naar een “heart at peace”

Wil je uit je box, dan helpen deze vier stappen:

1. Onderzoek in welke box je zit.

Welke van bovenstaande raakt je het meest, welke klopt het meest? Welke tekenen zie je in je gedrag? Wees eerlijk naar jezelf, zelfs als je die box verwerpelijk vindt. Accepteren is namelijk de enige manier om iets te kunnen veranderen, ontkennen en onderdrukken helpt niet.

2. Probeer een “out-of-the-box” gevoel te vinden.

Dat kan. Ooit voelde je je anders, voelde je je niet beter, verongelijkt, slechter, etc. Denk aan andere relaties, aan herinneringen, iets dat je deed, een plek waar je was, waar je je vrij en onbedreigd voelde. Een goede coach kan je helpen om van perspectief te wisselen.

3. Kijk vanuit dit out-of-the-box gevoel nog eens naar de situatie en de relatie.

Hou dat gevoel vast en stel jezelf de vragen:

  • Waar is de ander bang voor? Wat bezwaart hem? Wat doet pijn? Waar heeft hij last van?
  • Hoe draag ik bij aan zijn angst, pijn en last? Hoe doe ik de ander nog meer onrecht aan?
  • Hoe beïnvloedt mijn box mijn beeld van die ander, en hoe staat dat in de weg van een oplossing?
  • Wat kan ik nu doen om het beter te maken? Hoe sta ik tegenover wat ik nu te doen heb?

4. Doe wat je te doen hebt om uit de box blijven.


Verder praten ?

Bel of mail Sandra Geelink: 06 – 11708375 | info@samennaarresultaat.nl

Samen naar Resultaat begeleidt leidinggevenden, teams en organisaties van waar ze nu zijn, naar waar ze willen zijn. Van strategie naar uitvoering, van doel naar actie. Met coaching en procesbegeleiding.


  • Aanmelden nieuwsbriefIedere maand gratis tips en inspiratie ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief
Deel dit via: