Communicatie: De 6 communicatie ezelsbruggetjes

CommunicatieEen goed gesprek en goede communicatie begint met luisteren. Eerst begrijpen, dan begrepen worden.

Nou helpt het natuurlijk ook niet als je er als een zoutzak bij zit en alles maar over je heen laat komen. Het is fijn als de ander jouw oprechte belangstelling voelt (het is ook handig als je die hébt). Actief luisteren dus.

Om actief te luisteren zijn deze 6 ezelsbruggetjes, veel gebruikt in trainingen over communicatie, een bijzonder handig hulpmiddel:

1. Wees een OEN in communicatie: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig

Oordeel niet te snel, vraag je af wat de ander bedoelt en wees oprecht belangstellend en onderzoekend.

2. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen

Vanuit je eigen gezichtspunt lijken dingen soms zo logisch. Ga er niet zomaar van uit dat de ander jou wel snapt of dat jij zomaar snapt wat een ander bedoelt. Navragen, niet aannemen.

3. Laat OMA thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen

Hoe jij de wereld ziet, maakt een wereld van verschil. Je beoordeelt zaken vanuit je eigen gezichtspunt en als iemand je iets vertelt, dan vind je daar al snel iets van. Wees je er bewust van dat dat over jou gaat, en niet per sé over de ander.

Wees je er vooral ook bewust van dat je vanaf dat moment niet meer openstaat voor het gezichtspunt van de ander. Zodra er een oordeel, mening of advies in je opborrelt: laat het voor wat het is en parkeer het totdat er om gevraagd wordt. Lastig om uit de oplossingsmodus te blijven? Kijk dan eens bij de online workshop “Coachen met GROW”

4. Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen

Luister om te begrijpen, niet om direct antwoord te kunnen geven. Vat samen wat je gehoord denkt te hebben en vraag door op wat je niet helemaal hebt begrepen. Zo zorg je dat communicatie meer wordt dan twee monologen.

5. Smeer NIVEA op je communicatie: Niet Invullen Voor Een Ander

Je denkt te weten wat een ander bedoelt, en vult alvast aan. Of je hangt er een betekenis aan, zonder na te vragen. Niet doen. Laat de ander praten en vraag door als je niet zeker weet of je het helemaal begrijpt.

6. Maak je vooral DIK: Denk in Kwaliteiten

Blijf de ander zien als mens met positieve intenties. Niemand komt zijn bed uit om een rotdag te gaan hebben. Zelfs in een lastig gesprek kun je zoeken naar de positieve intentie. Iemand die zich verzet tegen verandering, is wellicht ook degene die zorgt voor de stabiliteit. Als je je daarvan bewust blijft, blijf je een stuk makkelijker openstaan voor de ander.


Veel van deze ezelsbruggetjes draaien om het bewustzijn van je eigen wereldbeeld, je eigen waarden, je eigen gedrag. Hoe meer je je daar bewust van bent, hoe krachtiger je kunt verbinden met anderen. De online workshop Communicatiestijlen helpt je om daar direct een enorme stap voorwaarts in te maken.


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: