Leiding ontvangen – wat een klus! Manage your manager….

Manage your managerMet tranen in mijn ogen van frustratie en woede rijd ik naar huis, na een lange werkdag. Een werkdag die is geeindigd met een onverwachte aanvaring met mijn leidinggevende. Het is niet de eerste keer dat ik met tranen in m’n ogen van m’n werk vertrek.

Maar nu besluit ik dat het wél de laatste keer is. Later die avond bedenk ik dat er maar één manier is waarop ik zelf kan garanderen dat het nooit meer gaat gebeuren. De volgende dag dien ik mijn ontslag in. Mijn leidinggevende is stomverbaasd.

Pakweg twintig jaar later…

denk ik er nog regelmatig aan terug. Wat werd daar nou geraakt bij mij, hoe had ik daar anders mee om kunnen gaan? Inmiddels ken ik mezelf en mijn waarden een stuk beter, maar toen wist ik niet beter. Gezien de omstandigheden en mijn nog niet opgebouwde vaardigheden rondom leiding ontvangen, ben ik nog wel steeds trots dat ik toen het enige deed wat ik kon om trouw te blijven aan mezelf !

In de jaren daarna heb ik mooie functies en vele leidinggevenden gehad. Van de meeste leidinggevenden heb ik ook veel geleerd. Ik leerde van ze omdat ze inhoudelijk beter waren dan ik, of visie hadden, of een voorbeeld waren op het gebied van communicatie, of er gewoon goed in waren om mij positief te prikkelen en te laten groeien.

Wat ik niet van mijn eigen leidinggevende kon leren haalde ik elders; ik heb eigenlijk vooral veel geleerd van leidinggevenden die op dat moment niet míjn leidinggevende waren.

Hoge verwachtingen

Dat ik niet alles bij mijn eigen leidinggevende kon halen bracht me wel frustratie. Op de één of andere manier vond ik dat mijn leidinggevende alles moest kunnen geven: én expertise, én visie, én communicatie-voorbeeld, én mij coachen en ontwikkelen. En dan het liefst ook nog zonder dat ik er om moest vragen…. Pas toen ik zelf leidinggevende werd, realiseerde ik me hoe raar dat is, dat we van leidinggevenden verwachten dat ze ineens sterk zijn op alle punten.

Ik zie die hoge verwachtingen aan leidinggevenden bij veel medewerkers, ook als die medewerkers zélf leidinggevend zijn. Mét vervolgens de bijbehorende frustratie, teleurstelling en demotivatie. Want wie heeft nou het meest last van die hoge verwachtingen? Juist ja, jij zelf! En je team, als jij zelf leidinggevende bent!

Achteraf gezien had ik nóg veel meer kunnen leren van mijn leidinggevenden. Als ik me niet had laten frustreren en demotiveren door mijn eigen hoge verwachtingen. Als ik me minder lijdzaam had opgesteld, meer focus had gehad op hoe ik wél kon krijgen wat ik nodig had,  vanuit meer persoonlijk leiderschap meer had gefocust op de vraag: Hoe manage ik mijn manager? Het goede nieuws is:

Leiding ontvangen is te leren

Check voor jezelf eens hoe goed jij al bent in deze 6 vaardigheden om goed leiding te kunnen ontvangen:

  1. Je eigen waarde(n) kennen, weten wat jij wilt (bereiken), en wat je daarvoor nodig hebt.
  2. Kunnen leren van het (irritante) gedrag van je leidinggevende, zonder het je persoonlijk aan te trekken
  3. Je leidinggevende kennen. Heb je inzicht in je eigen en zijn/haar communicatiestijl? Weet je wat je van je leidinggevende kunt en wilt ontvangen en waar je de rest kunt zoeken?
  4. Effectief kunnen vragen om wat je nodig hebt, met respect voor je eigen waarden en voor die van je leidinggevende
  5. Feedback kunnen ontvangen zonder het te voelen als kritiek
  6. Grenzen bepalen en bewaken

Heb je dit allemaal onder de knie en kom je nog steeds tot de conclusie dat jouw leidinggevende jou écht helemaal niets te brengen heeft, behalve demotivatie en een voorbeeld van hoe het niet moet?

Dan heb ook jij altijd nog een andere keuze……Wees trouw aan jezelf.


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: