4 tips om leiding te geven aan moeilijke mensen

Manager Samen naar ResultaatHeb jij ook alleen maar van die medewerkers die hard werken, goede teamspelers zijn, maar ook goed zelfstandig kunnen werken, die intrinsiek gemotiveerd zijn, hun eigen talent kennen en dat ook in weten te zetten? Kortom, het enige dat jij hoeft te doen is complimenten geven en af en toe een stip op de horizon zetten?

Niet? Neuh….dacht ik al. Want hoe goed jij ook je best doet als leidinggevende, aan sommige mensen blijft het gewoon lastig leiding geven, toch?

Helemaal verkeerde kop boven dit artikel natuurlijk…. Want ‘moeilijke’ mensen bestaan helemaal niet. De moeilijkheid zit bij onszelf. Omdat we (nog) niet de manier hebben gevonden om goed om te gaan met iemand.

Hier 4 tips die het leidinggeven aan “moeilijke” mensen makkelijker kan maken:

Tip 1: Zie het als een puzzel

Je bent niet voor niets leidingggevende geworden. Je hebt wat in je mars. Je lost dingen op. Je vindt het leuk mensen vooruit te helpen. En die ene medewerker waarbij het dan niet zo lekker lukt….blijf vooral niet hangen in je frustratie. Zie het eens als een zakelijk probleem, dat jij op gaat lossen. Dus kijk wat er aan de hand is, en deal er mee. Niet negeren, niet je zin doordrukken, maar jezelf blijven afvragen: “Hoe is het nu?”, “Hoe wil ik dat het is?” en “Wat is er nu nodig om het zo te krijgen?”

Tip 2: Zoek het positieve

Dat klinkt voor jou nu wellicht wat te soft en te makkelijk, maar echt, niemand doet moeilijk om moeilijk te doen. Niemand staat ‘s morgens op met het idee “Zo, ik ga er eens een rotdag van maken”. Verplaats je in de ander. Doet-ie altijd al zo ‘moeilijk’, of is het op een bepaald moment begonnen? Wat vindt die ander belangrijk, waar is-ie bang voor, waar heeft-ie behoefte aan? Is de medewerker die ‘moeilijk’ doet bij veranderingen, niet ook degene die zorgt voor stabiliteit en kwaliteit?

Tip 3: Maak je verwachtingen meetbaar

Je probleem in communicatie met die “moeilijke” medewerker ligt vaak net onder de oppervlakte. Die onderstroom zichtbaar en bespreekbaar maken, is soms natuurlijk erg belangrijk (in combinatie met tip 2). Maar zorg ook vooral dat je niet direct al in drijfzand raakt. Zorg dat verwachtingen, doelen, taken, verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Het is namelijk altijd nog makkelijker en duidelijker om iemand aan te spreken op gemaakte meetbare afspraken dan op gedrag. En wie weet, is duidelijkheid en meetbaarheid, en aangesproken worden, juist waar jouw “moeilijke” medewerker behoefte aan heeft.

Tip 4: Laat je helpen

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar in veel bedrijven en organisaties lijkt het “not done” om advies te vragen bij HR, bij een gewaardeerde collega, bij je eigen leidinggevende of bij een (executive) coach. Alsof sparren en advies vragen een teken van zwakte is, alsof je in een leidinggevende positie altijd moet bewijzen dat je alles weet en kunt.

Dus accepteer dat je logischerwijs wat meer moeite hebt met sommige medewerkers en zoek hulp: Ga niet roddelen, ga niet klagen, maar ga sparren, vraag advies, vraag een ander perspectief, ga leren om leiding te geven vanuit je eigen kracht

Je moet het zelf doen, maar het hoeft niet alleen.

Iedereen is anders. En iedereen heeft iets anders nodig om goed te functioneren. Dus gun het jezelf om te groeien en zorg voor een stevige basis in je rugzak. Begin bij jezelf. Ken jezelf. Weet je eigen waarden, weet wat je wilt en waar jij voor staat. Verdiep je in de ander, met behulp van situationeel leidinggeven en communicatiestijlen. Leer effectief delegeren, leer constructief feedback te geven en leer coachen als leidinggevende. Dan heb je straks een boel minder ‘moeilijke’ medewerkers…


Verder praten?
  • Bel of mail Sandra Geelink (+31 6 11708375 | sandra@samennaarresultaat.nl) of
  • Plan direct een gratis verkenning via telefoon, Zoom, of Teams, in de agenda.