Waarom het waarom van Simon Sinek zo belangrijk is….

Stel je toch eens voor dat Martin Luther King had geroepen:

“I have a dream”

en vervolgens zelf had gedacht:

“Mwah, eens zien wat daar van komt…”

Bovenstaande uitspraak las ik een paar jaar geleden op een scheurkalender en hij past ook zo mooi bij één van de boeken waar ik me deze zomer (weer) in verdiepte : “Begin met het waarom” van Simon Sinek. Geloof jij écht in wat je doet, en begin je daar ook je communicatie mee, dan inspireert dat ook anderen om jou te volgen.

De gouden cirkel

De basis van dit boek is de gouden cirkel: begin met de vraag “waarom” je doet wat je doet, vervolgens werk je naar “hoe” je dat doet en als laatste kijk je naar “wat” je doet. Ook als ondernemer heeft dat direct voordeel, want (volgens Simon Sinek):

“People don’t buy what you do; people buy why you do it.”

Betekenis geven aan wat je doet

Je “waarom” weten helpt je niet alleen om ervoor te zorgen dat je meer ‘verkoopt’ of dat mensen je makkelijker willen volgen. Je bewust zijn van waarom je doet wat je doet, geeft jezelf instant energie en voldoening! Het geeft betekenis aan datgene wat je doet en laat je ook zien dat je een keuze hebt.

“Ik moet koken” voelt toch écht heel anders dan je bewust te zijn van waarom je eigenlijk kookt: omdat je jezelf of je gezin graag een goede en gezonde maaltijd wilt voorzetten misschien?

“Ik moet werken” voelt heel anders dan weten dat je zelf wílt werken omdat je zelf in je onderhoud wilt kunnen voorzien.

“Ik moet sporten” voelt heel anders dan gezond, fit of slank willen zijn. En als je werkelijk geen reden kunt verzinnen waarom je doet wat je doet, stop er dan mee!

Waarden – een sterke basis

Je bewust zijn van je waarden –  zoals in de bovenstaande voorbeelden misschien “samen eten”, “gezond leven”, “onafhankelijk zijn”, “goed voor m’n gezin zorgen” – en je bewust zijn van je waarom, maakt je trots dat je dingen doet. Geeft je eigenwaarde. Geeft je focus en richting. Energie. Een sterke basis. En dat al zónder dat je iets anders dóet!

Vraag jezelf dus regelmatig af “waarom” je de dingen doet die je doet. Word je bewust van je waarden. En kijk vervolgens hoe je nog meer kunt leven naar die waarden, en wat je nog meer kunt doen. Of…..minder kunt gaan doen. Voor nog meer voldoening, nog meer energie, een nog duidelijker “gouden cirkel” voor jezelf. Als ondernemer, als leidinggevende en als mens.

Sparren?

Soms vind je je waarden zo vanzelfsprekend, dat je ze zelf niet eens zíet. Soms verlies je je “waarom” en je eigen waarden uit het oog.

Ik help je graag bij het ontdekken van je waarden, van wat jij zèlf belangrijk vindt. Jouw waarom. Waarom? Omdat dat dan weer mijn “waarom” is .


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: