Hoe jullie hei-sessie wél leidt tot strategisch resultaat
Het najaar is weer aangebroken, en dat betekent voor veel organisaties één ding: de strategiesessies. De centrale vraag is vaak dezelfde: “Wat gaan we volgend jaar doen?”
Met frisse energie trekken we de hei op, klaar om onze doelen scherp te stellen en strategieën uit te stippelen. Maar de realiteit is minder rooskleurig: wetenschappers schatten de faalkans bij strategie-uitvoering op maar liefst 60 tot 90%, aldus Jacques Pijl in zijn boek ‘Strategie = Executie’. Hoe zorg je dan wel voor een succesvolle strategie-uitvoering?
Wat gaat er mis bij strategie-uitvoering?
Strategische ideeën genoeg, dat merk ik ook regelmatig bij management team sessies die ik begeleid. Waar het begint te haperen, is bij de consistente uitvoering van die strategie. De grootste uitdaging van een leider is niet het formuleren van een strategie, maar het zorgen voor een goede uitvoering ervan.
‘Organisaties besteden te veel aandacht aan het waarom en verwaarlozen het hoe, de executie van hun strategie’ betoogt ook adviseur Jacques Pijl.
Onderzoek van Strategy& en het Katzenbach Center toont aan dat verandermoeheid een belangrijke factor is. Maar liefst 65 procent van de respondenten gaf aan dat eerdere initiatieven slecht doordacht, onzorgvuldig uitgevoerd of te snel geïmplementeerd waren. Het gevolg? Een gebrek aan een duidelijke lijn van strategie naar resultaat.
Daarnaast zijn er twee andere belangrijke oorzaken voor het falen van organisatieveranderingen:
-
Terugvallen in oude gewoonten
Gebrek aan verandermanagement-kennis en -vaardigheden om veranderingen te verankeren. Zodra de eerste resultaten tegenvallen, grijpen leiders vaak terug naar wat ze kennen.
-
Te weinig betrokkenheid van de werkvloer
Veranderingen worden vaak top-down opgelegd, zonder voldoende input van de mensen op de werkvloer. Dit zorgt voor een disconnect tussen beleid en uitvoering.
Wil je direct weten hoe het er bij jullie voorstaat? Klik hier voor een snelle checklist:
Hoe kan het anders?
Als je echt resultaten wilt boeken, zelfs in de drukte van de dagelijkse operatie, zijn er vier cruciale factoren:
-
Een helder doel
Focus is essentieel. Het hebben van meerdere doelen is gemakkelijk, maar welke is het allerbelangrijkst? Is dat doel duidelijk verbonden met je visie en missie? En nog belangrijker: begrijpt iedereen binnen de organisatie wat dat doel is? Kun je het op een manier uitleggen die iedereen, op elk niveau, inspireert?
-
Medewerkers die weten hoe zij bijdragen
Mensen willen betekenisvol werk doen. Ze functioneren beter als ze weten hoe hun werk bijdraagt aan het grotere geheel.
Is het organisatiedoel vertaald naar concrete doelen voor teams en individuen? En stel je hen regelmatig de vraag hoe zij zelf denken het beste bij te kunnen dragen aan het behalen van die doelen? -
Voortgang zichtbaar maken
Net zoals een GPS je voortdurend informeert over waar je bent en wat je volgende afslag is, zo is transparantie over doelen en voortgang cruciaal voor succes. Communiceer je doelen alleen aan het begin van het jaar, of komen ze regelmatig terug? Hebben jullie een systeem waarin iedereen altijd weet hoe de organisatie ervoor staat en waarover ze met elkaar in gesprek kunnen gaan?
-
Verantwoordelijkheid nemen en verwachten
Als mensen zich verbinden aan een duidelijk doel, nadenken over hun bijdrage en die ook in de praktijk zien, dan nemen ze vanzelf meer verantwoordelijkheid. Is er binnen jullie organisatie een cultuur waarin collega’s elkaar op een constructieve manier kunnen aanspreken op ieders rol in het behalen van de doelen? En ondersteunen ze elkaar daarin?
Toch maar geen hei-sessie?
Juist wel! Maar alleen een hei-sessie waar je met focus naar toe gaat. Met een helder doel, waarbij iedereen van begin af aan meedenkt over zijn of haar bijdrage. Waarbij we aandacht hebben voor succesvolle strategie-uitvoering. Waarbij we de ruimte creëren voor reflectie op gedrag en de structuren inbouwen om elkaar scherp te houden.
Zo kan jullie organisatie volgend jaar deel uitmaken van die 10-40% die wél grip krijgt op het behalen van resultaten. Een organisatie waar iedereen, van directie tot werkvloer, elke dag bewust werkt aan het realiseren van de gezamenlijke doelen.