Volkskrant 11 juni 2014: Baas stuurt op gelukkige werknemers
Mooi nieuws, dit artikel in de Volkskrant…, o.a.;
Steeds vaker durven managers hardop te zeggen dat ze het geluk van werknemers belangrijk vinden.
Hmm…..hier is wel een mooie missie van te maken, denk ik. Is 10 jaar te kort om te willen bereiken dat er géén managers meer zijn die nog hardop durven, of beter, wíllen zeggen dat ze dat níet belangrijk vinden? En dat deze waarde over 10 jaar in alle profielen van leidinggevenden is opgenomen als must-have-eis?
Ooit – te kort geleden – hoorde ik een senior manager zeggen: “Allemaal leuk en aardig, maar er moet ook nog gewérkt worden…”. Maar aandacht voor werknemers, sturen op kracht, coachend leidinggeven; het ís geen luxe, die pas komt nadat het werk gedaan is. Aandacht voor de medewerker vergroot juist het resultaat; een organisatie kan pas dan optimaal functioneren als mensen het gevoel hebben dat ze er écht toe doen. Ook volgens dit artikel:
Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat bedrijven met gelukkige werknemers beter presteren, een lager ziekteverzuim hebben en minder verloop. Bovendien halen deze bedrijven meer winst en een hogere omzet.
Helaas kom je er niet met gedragstrucjes, tips & tricks. Als het niet in je waardensysteem zit, voelen mensen dat. Dan stel je wel een belangstellende vraag, maar vergeet je volkomen naar het antwoord te luisteren. Dus zorg dat jij als leidinggevende ook in de spiegel kijkt, hou je eigen waarden tegen het licht. En als je het geluk van je medewerkers écht niet belangrijk vindt (en daar is niks mee mee, hoor, maar waarom wil je dan eigenlijk mensen aansturen?), ga dan wat anders doen waar jij zelf ook gelukkig van wordt.
“Werknemers zijn vaak zo loyaal aan een bedrijf dat ze totaal de verbinding met zichzelf zijn verloren”.
Wil jij als leidinggevende helderheid met betrekking tot je eigen waarden en motivatie, of weet je die al wel en wil je oprecht aan je coachend leiderschap werken, neem gerust vrijblijvend contact met me op.
Artikel Volkskrant 11 juni 2014