Leestip: Verwaarloosde organisaties

Zo af en toe komt er een boek voorbij waarvan ik denk: “Ja, dát! Precies dát! Dát bedoel ik nou!” Verwaarloosde organisaties van Joost Kampen is zo’n boek.

Gelukkig werk ik meestal niet in organisaties die compleet verwaarloosd zijn. Enkele van de 16 kenmerken kom ik helaas wel regelmatig tegen. De link die Joost Kampen legt naar het “Gedrag van de leiding” daarbij, voel ik ook. Zo fijn dat er dan al een concept blijkt te bestaan dat dat helder omschrijft:

Als je deel uitmaakt van een organisatie, raak je sluipenderwijs gewend aan ‘hoe de dingen hier gaan’. Alles wordt gaandeweg normaal, zelfs wat ongewoon of onhandig is. Pogingen om die zaken aan te pakken mislukken vaak, medewerkers raken vervreemd van hun werk en van elkaar en voor je het weet heb je een verwaarloosde organisatie. ( Bron: Vakmedianet )

Volgens Joost Kampen, schrijver van het boek “Verwaarloosde organisatie” is elke organisatie in ontwikkeling, net als een kind in ontwikkeling is. Leidinggevenden zijn er om die ontwikkeling te begeleiden.

En doen ze dat niet goed, dan vertonen hun medewerkers na verloop van tijd hetzelfde gedrag als dat van verwaarloosde kinderen. Ze worden cynisch, onverschillig, oneerlijk, onverantwoordelijk, keren zich innerlijk af van de zaak. Ze beginnen te roddelen, verliezen respect voor de leiding. En ze worden bang voor verandering, kunnen nieuwe eisen niet aan. (bron: MT magazine)

Joost Kampen promoveerde op dit onderwerp. Hij onderzocht de oorzaken van het vastlopen van deze organisaties en introduceert een specifieke veranderaanpak voor dit type organisaties. De Ooa (Orde van organisatiekundigen en -adviseurs) heeft dit boek in 2012 als winnaar uitgeroepen tot Ooa Boek van het Jaar .

De kenmerken van de verwaarloosde organisatie, kenmerken die ieder op zich bijzonder nuttig zijn om zelf op te reflecteren in jouw rol en organisatie, vallen in drie categorieën:

Context van de organisatie

Geschiedenis van veranderingen, wisselingen in de top, verbinding met de top, eenheid, positie.

Gedrag van medewerkers

Mate van grenzeloosheid, vermogen tot reflectie en leren, verantwoordelijkheid, zelfhandhaving, weerstand en mate van ondermijning van gezag.

Gedrag van de leiding

Mate van “demanding”, mate van “responsive”, beschikbaarbeid, acceptatie en steun. Via deze link enkele vragen om jezelf in deze context te stellen


Verder praten ? Bel of mail Sandra Geelink: 06 - 11708375 | info@samennaarresultaat.nl
Samen naar Resultaat begeleidt leidinggevenden, teams en organisaties van waar ze nu zijn, naar waar ze willen zijn. Van strategie naar uitvoering, van doel naar actie. Met MT begeleiding, strategie-implementatie en (executive) coaching en training.
Iedere maand tips en inspiratie ontvangen? Meld je dan hier aan voor de inspiratiemail.
 
Deel dit via: