Jezelf ontwikkelen? Terug in je comfort zone!

“Vind je het spannend?” vraagt de zeilinstructeur aan onze toen 7-jarige dochter. Bibberend in haar veel te grote surfpak knikt ze zo hard als ze durft. De wind staat vandaag op standje veel en nu moet ze over de rand van het bootje gaan “tegenhangen” om in balans te blijven. Voor het eerst, terwijl ze vandaag al een keer met haar zeilbootje omgeslagen is.

“Vind je het eng?” vraagt de zeilinstructeur vervolgens. Als ze ook daarop heftig knikt, besluit hij van het woelige Veluwemeer terug te keren naar de relatieve luwte van de baai.

In het kwartier daarna gaat ze om en om overstag in de baai (appeltje-eitje), buiten de baai (beetje spannend), in de baai, buiten de baai. Tegenhangend over de rand van het bootje, met al haar 20,1 kilootjes…. Steeds iets verder uit de baai, steeds iets verder het Veluwemeer op, totdat ze weer op de plek is waar het voorheen nog best “eng” was. Nog steeds bibberend, maar steeds meer in controle en steeds een stukje trotser.

Hoe ontwikkel, train en coach je?

Zo mooi uitgevoerd had ik het Learning Zone model van Senninger nog niet eerder gezien. In dit model wordt onderscheid gemaakt tussen de Comfort Zone, de Learning Zone en de Panic Zone.

  • De Comfort Zone is belangrijk; het is een plek waar we naar terug kunnen keren om te reflecteren, zaken weer in perspectief te kunnen zetten en op te kunnen laden. In de baai, zeg maar; je veilige haven waar je weet wat je kunt en daar ook op vertrouwt.
  • De Learning Zone ligt net buiten de Comfort Zone, net buiten de veilige haven. Dat is waar we kunnen groeien en leren, nieuwsgierig kunnen zijn, nieuwe ontdekkingen kunnen doen. In dit gebied kun je experimenteren, je mogelijkheden en grenzen verkennen. Je zone oprekken. Spannend, maar je weet je veilige haven vlak achter je. Dit is het gebied waar een goede trainer, coach of zeil-instructeur je regelmatig naar toe zal leiden.
  • De Panic Zone ligt weer buiten de Learning Zone. In de Panic Zone kun je niet meer leren, omdat dat geblokkeerd wordt door een gevoel van angst. Het bibberende meisje van 7 gaat écht niet beter zeilen als ze het super-eng vindt. Integendeel, de kans is groot dat al het plezier definitief wegwaait met de voorjaarsstorm.

Fijn model vind ik dit. Het biedt een beetje nuance tussen alle spreuken op social media die je bijna dwingend oproepen om vooral UIT je comfortzone te gaan.

Terug in je comfortzone

Volgens Senninger leer je ook nog eens het best als je regelmatig afwisselt tussen de Comfort Zone en de Learning zone. In de baai, buiten de baai, precies zoals de zeilinstructeur deed….

Af en toe terug in de veilige haven, het mag. Om te reflecteren, zaken weer in perspectief te kunnen zetten en op te kunnen laden. Da’s niet suffig, da’s gewoon lekker en nog nodig ook!

En als je besluit dat het nuttig voor je is om uit je comfortzone te gaan, stel jezelf dan steeds deze twee vragen:

  1. Vind ik dit spannend? Mooi! Vooral doen! En straks weer even opladen in de comfortzone
  2. Vind ik dit eng? Stapje terug!

Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: