In 5 stappen naar gewaardeerde medewerkers

SamennaarResultaatThankyouOoit had ik een leidinggevende, die niet geloofde in complimenten… Misschien ken je haar wel, het type van “Zolang je niks hoort, doe je het goed…”. Het grootste compliment kreeg ik van haar tijdens een managementtraining, waarbij iedere deelnemer iets positiefs over iedere andere deelnemer opschreef. Bijna onleesbaar stond er: “Eigenlijk wil ik geen medewerkers, maar als het dan toch moet, dan jij…..”. Ik was er nog blij mee ook!

Wil je wel, maar gaat het niet vanzelf?

Tegenwoordig kom ik gelukkig vaak leidinggevenden tegen, die best anders willen. Die niet bang zijn dat een compliment geven ertoe leidt dat de medewerker lui wordt en morgen vraagt om loonsverhoging. Leidinggevenden die heel goed weten dat medewerkers die zich gewaardeerd voelen, beter functioneren én jouw leven als leidinggevende ook nog eens een stuk makkelijker en leuker maken. Leidinggevenden die hun medewerkers oprecht waarderen, en het tegelijkertijd nog best lastig vinden om dat goed over te brengen. En dat is dus niet omdat ze dat niet zouden wíllen, maar omdat ze er gewoon niet aan dénken.

Taakgericht naar mensgericht

Als complimenten geven voor jou ook niet vanzelf gaat, is je communicatiestijl wellicht iets meer taakgericht dan mensgericht. En weet je wat daar nou het mooie van is? Dat jij er heel goed in bent om hier een taakje van te maken ! En nee hoor… het feit dat je dat nodig hebt, maakt je waardering echt niet minder waard. Want jouw taakgerichtheid betekent niet dat je geen gevoel of waardering voor anderen hébt. Je dénkt er alleen niet vaak aan om je waardering te uiten. Net zoals je mensen hebt die de spullen die op de trap liggen, niet zien. Terwijl ze die anders best mee naar boven hadden wíllen nemen…toch ? Dus wil je dat je medewerkers ook werkelijk vóelen dat je ze waardeert, aan de slag!

In 5 stappen naar gewaardeerde medewerkers

1. DOE JE HUISWERK

Complimenten werken alleen als ze oprecht zijn, dus zorg dat je per medewerker een lijst paraat hebt met dingen waarvan jij écht vindt dat hij of zij daarmee bijdraagt: een persoonlijke eigenschap, prestatie, inspanning of idee:

  • Schrijf per medewerker op waar hij/zij goed in is. Waar hij voor gewaardeerd wil worden, wat zij belangrijk vindt. O ja: dat kun je ze ook gewoon vrágen…
  • Omschrijf voor jezelf wat het is dat ieder van hen bijdraagt aan het doel van je afdeling of organisatie.
  • Wees vastbesloten om iets positiefs te vinden. Want dat is er altijd. Die medewerker die weerstand heeft tegen verandering, doet écht niet moeilijk om het moeilijk doen => hij is wellicht ook degene die zorgt voor stabiliteit.

2. VERGEET DE PUPPY-TRAINING

De tijd dat alleen “Goed gedaan” volstond als compliment, is voorbij. Sterker nog, een beetje-zichzelf-respecterende medewerker zou zich maar zo geschoffeerd kunnen voelen. Alsof je “braaf” zegt tegen een hond!

  • Wees dus specifiek. Leg waar mogelijk de link tussen wát iemand heeft gedaan en waar dat aan bijdraagt.
  • Complimenteer niet voor iets dat ver onder het niveau ligt van wat iemand kan, ook dat kan kleinerend overkomen!

3. KIES BEWUST

Ieder contactmoment met je medewerker is een kans voor een compliment of blijk van waardering!

  • Kies hoe je wilt beginnen, ga niet van 0 tot 100 in 10 seconden, dat is niet geloofwaardig.
  • Complimenten zijn face-to-face het krachtigst, maar om jezelf te oefenen, is het al een hele mooie stap als je je voorneemt om vanaf nu in iedere mail die je verstuurt, een compliment of blijk van waardering in te bouwen.
  • Een bedankje telt ook als compliment, en er is altijd iets waar je voor kunt bedanken, al is het maar voor een tijdige reactie, een fijne samenwerking…..verzin iets! Zolang het maar oprecht is, maar daar heb je in stap 1 al voor gezorgd!

4. VERPEST HET NIET

Soms heeft iemand iets goeds gedaan, en heb je nog iets meer nodig. Soms moet dat gewoon gezegd worden, toch? Om nou te voorkomen, dat je je eigen compliment ondermijnt, zorg dat je denkt in én, ipv in maar.

  • Dus niet: Dat rapport is echt heel nuttig, zo gedetailleerd als je ’t hebt omschreven. Maar zo kan het niet door naar het senior management, wil je er nog een samenvatting bij schrijven?
  • Zo wel: Dat rapport is echt heel nuttig, zo gedetailleerd als je ’t hebt omschreven. Ik wil het ook graag doorsturen naar het senior management, zou je daarvoor nog een samenvatting toe kunnen voegen?

5. DOE NORMAAL

Als je ineens compleet ander gedrag vertoont, komt je waardering niet meer oprecht over.

  • Blijf jezelf. Overdrijf niet.
  • Pas je toon aan aan je medewerker en aan de omstandigheden. Inzicht in je eigen en in andermans communicatiestijl kan daarbij heel nuttig zijn. Ook hier geldt weer, verdiep je in je medewerkers!

En o ja……neem nou af en toe ook eens die spullen op de trap mee naar boven!


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: