Als het moet groeien, moet je er niet bovenop gaan zitten
“Ze nemen geen verantwoordelijkheid”, zegt het management
“Naar ons wordt toch nooit geluisterd”, zeggen de medewerkers
Vaak hoor ik management teams of leidinggevenden verzuchten dat hun medewerkers geen eigenaarschap nemen. Er wordt geen verantwoordelijkheid genomen, afspraken worden niet nagekomen, doelen worden niet gehaald. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen?
We nemen meer eigenaarschap als we zelf denken dat datgene wat we doen, er ook daadwerkelijk toe doet en een verschil maakt.
We nemen meer eigenaarschap als we merken dat onze stem meetelt. Als we gehoord worden. Als er iets gedaan wordt met onze ideeën.
We nemen meer eigenaarschap als we ook echt gewaardeerd worden om de bijdrage die we leveren.
Hoe saboteer je eigenaarschap?
Eigenaarschap bij medewerkers is niet iets dat je kunt bestellen aan de directietafel. Het is niet een houding die je kunt afdwingen bij mensen. Ook niet als je het steeds maar weer als ontwikkelpunt naar voren brengt.
Je kunt het wel heel goed saboteren en stuk maken. Want meestal zit het probleem verankerd in je cultuur. In je onuitgesproken boodschappen. In de houding van je leidinggevenden.
Leidinggevenden die niet alleen kaders en gewenst resultaat aangeven, maar er vervolgens bovenop gaan zitten om te zorgen dat het ‘goed’ (lees: op hun manier) wordt gedaan. Leidinggevenden die gewend zijn om beslissingen te nemen voor en over hun medewerkers.
Mensen pikken continu dit soort bewuste en onbewuste boodschappen op en verbinden daar hun eigen conclusies aan. Word ik hier wel gezien? Word ik gehoord? Mag ik meepraten? Heb ik invloed? Wordt mijn werk gewaardeerd? Doe ik er toe?
We vergeten maar al te vaak, dat medewerkers zélf ook een mening hebben over hoe het werk beter kan. We vergeten dat de mensen die het werk doen, het beste weten hoe het beter kan. Waardoor veel mensen in veel organisaties zich vaak al jaren niet meer gehoord voelen. En dus geen eigenaarschap nemen.
Hoe zorgen we dan wel voor eigenaarschap?
De eerste stap: Vraag mensen om hun mening. Vraag mensen hoe zij denken dat het beter kan in de organisatie.
En vraag het niet alleen, maar doe er ook wat mee. Of beter nog……geef medewerkers de ruimte om er zélf wat mee te doen. Het is ongelooflijk wat er dan gebeurt…
Ik vind het in ieder 1FOCUS traject weer fantastisch om mee te maken hoe enorm veel energie er in een groep vrijkomt op het moment dat mensen ineens wél gevraagd wordt om hun mening hoe het beter kan.
De eigenaarschap die ze ineens gaan nemen op het moment dat ze gaan beseffen dat ze dit keer ook echt de volledige ruimte krijgen om dat zelf uit te voeren.
De voldoening als ze er met de 1FOCUS aanpak ook nog eens zelf voor hebben gezorgd dat het daadwerkelijk beter is geworden.
Binnen de 1FOCUS aanpak stelt het management team alleen het belangrijkste organisatiedoel vast. Vervolgens buigt ieder team zich zélf over de vraag:
“Wat kunnen wíj als team beter doen zodat wij bijdragen aan het behalen van het organisatiedoel?”.
Wil jij dat medewerkers meer eigenaarschap nemen?
Dan is het tonen van oprechte belangstelling naar de mening van medewerkers een eerste stap. En als je die mening weet…..zullen we er dan ook wat mee doen?