Aandacht maakt alles mooier

Foto: www.sprout.nl

Een mooie gewoonte vind ik het: Multimiljardair Ingvar Kamprad, oprichter van IKEA, gaat tijdens bedrijfsbezoeken naar de kantine en praat met de mensen die daar schoonmaken.

“Ik maak duidelijk dat IKEA nergens zou zijn zonder hun inspanningen. Ik probeer elke medewerker duidelijk te maken dat hij ertoe doet.” (Uit ‘Leiderschap is een keuze’ – 2015)

Wil je medewerkers dat gevoel kunnen geven, dan moet je er voor zorgen dat iedereen doordrongen is van waar ze aan bijdragen (je missie en visie), en dat je leidinggevenden iedere individuele medewerker laten zien hoe hij of zij bijdraagt.

De missie en visie van IKEA is al sinds de oprichting in 1943 glashelder. In Kamprad’s woorden: “Iedereen in de wereld heeft recht op betaalbare meubelen.”

Goed leiderschap is volgens Kamprad  het geheim van het succes van IKEA. En goed leiderschap is simpel:

“Gewoon het goede voorbeeld geven, naar je medewerkers luisteren en proberen hen te motiveren. “

Gelukkig zijn er, zoals Kamprad constateerde, steeds meer bedrijven die “nu veel meer beseffen dat het van groot belang is dat medewerkers het gevoel hebben dat ze ertoe doen.”

In deze periode van het jaar mag ik dan ook volop bezig zijn met het begeleiden van (management) teams bij het (weer) scherpstellen van de richting.

Geen holle frasen en kernwaarden die nooit de vloer op komen, maar heel concreet:

  • Waar zijn we nu en waar willen we naar toe?
  • Wat hebben we te doen om daar te komen en hoe draagt iedereen bij?
  • Hoe gaan we daarin met elkaar om zodat iedereen optimaal zijn of haar bijdrage kan leveren?

Wellicht mooie vragen om jezelf en je team nu ook te stellen  ….

Hoe helder is het bij jullie?

Kan bij jullie iedereen, van kantine tot directie, het antwoord op bovenstaande vragen moeiteloos geven?

Is iedereen inderdaad doordrongen van waar ze aan bijdragen, en laten leidinggevenden iedere individuele medewerker regelmatig zien hoe hij of zij bijdraagt? Voelt iedereen zich gewaardeerd? Of hebben jullie hier nu wat te doen? Dan is dit wel het goede moment om hier bij stil te staan.


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: