3 tips om medewerkers te helpen ontwikkelen

ontwikkelen
Managers maken er het beste van met de mensen aan wie ze leiding geven <=> Leiders helpen mensen aan wie ze leiding geven, om nóg beter te worden..

Is mensen helpen ontwikkelen een vaardigheid, is het een talent, is het iets dat je kunt leren?

In mijn tijd als full-time projectmanager was het in ieder geval één van de dingen die mij het meest voldoening gaven: Mensen die vanuit een bepaalde functie vanwege hun kennis aan ‘mijn’ projectteam toegewezen werden en ná het project doorstroomden naar een nieuwe functie. Omdat ze in het project tot dan onontdekte vaardigheden hadden laten zien.

Feest vond ik dat! Omdat ik vaak al lang had gezien dat iemand bepaalde vaardigheden had.. En omdat ik als projectmanager vaak de kans had om dat ook aan een groter ‘publiek’ zichtbaar te maken.

Helpen ontwikkelen: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Pas later – als opgeleid coach – ontdekte ik dat het helpen ontwikkelen van mensen daadwerkelijk een vaardigheid is die je kunt leren – of in ieder geval kunt aanscherpen als je ‘m in aanleg hebt.

De beste manier om als leidinggevende of als coach iemands zelfbeeld te beïnvloeden, is door ze geleidelijk, langdurig en consequent te laten zien waar ze goed in zijn. En vooral waar ze waarde toevoegen.

De meeste mensen zijn er niet aan gewend dat iemand anders goed naar ze kijkt en talenten in hen ziet waar ze zichzelf nog niet eens van bewust zijn. Zodra je dat benoemt, en blijft benoemen, gebeuren er mooie dingen. De selffulfilling prophecy helpt daar bij.

De beste leiders weten, dat als je ervan uitgaat, dat medewerkers goed functioneren, je alleen al daardoor de kans vergroot dát ze goed functioneren en dat ze zich nog meer ontwikkelen.

De perfecte match

Geloof jij ook dat dat zo is en wil je daar meer gebruik van kunnen maken? Jouw aanleg tot het kunnen helpen ontwikkelen van mensen aanscherpen?

Check dan eens of je consequent vanuit deze 3 gedachtes werkt:

1. Jij kunt nog veel meer!

Kijk bewust en met aandacht naar ieder individu en bedenk: “Hoe zou jij van nog meer waarde kunnen zijn?”. Uiteraard bespreek je dit ook individueel, je deelt wat jij in de ander ziet en luistert naar zijn/haar visie en ambitie.

2. Jij gaat dit halen, je kunt het!

Geef iedere medewerker een doel of project, waar hij/zij volledige verantwoordelijkheid voor kan en wil dragen. Een doel dat rechtstreeks bijdraagt aan een belangrijk strategisch doel. Kies daarbij iets dat een uitdaging is voor je medewerker, en ga er in vol vertrouwen van uit dat het doel gehaald gaat worden.

3. Wat gaat jou aan het hart?

Ga buiten de gebaande paden bij het kiezen van het nieuwe doel of project. Nee, het hoeft niet binnen de taakomschrijving van je medewerker te passen. Kijk vooral naar wat hem/haar aan het hart gaat (wat vindt hij/zij altijd al iets dat hoognodig moet veranderen hier?), en kijk naar zijn/haar vaardigheden. Waar heb jij kwaliteiten gezien die nog niet gebruikt worden of waar je medewerker zich zelf wellicht nog niet bewust van is?

Leidinggeven wordt een feest

Het kunnen ontdekken en op de juiste plaats toe kunnen laten passen van talenten is een belangrijke vaardigheid van goede leiders.

Door consequent met je medewerkers in gesprek te gaan, vragen te stellen, te observeren en positief te bevestigen wat je ziet zul je als vanzelf de goede matches gaan vinden. Matches tussen kwaliteiten van mensen en de plek waar je deze het best in kunt zetten.

Je verhoogt de effectiviteit van je gehele team of organisatie, omdat mensen dan bijdragen aan wat ze zelf belangrijk vinden, met juist datgene waar ze goed in zijn.

En het mooie is…..leidinggeven wordt er een stuk leuker, makkelijker en effectiever van. Je hoeft steeds minder te motiveren, want dat gebeurt al intrinsiek.

Mensen maken jouw –in vol vertrouwen uitgesproken – verwachtingen waar. En als jij een echte leider bent, dan geniet je ervan, dat je mensen ziet groeien. Wat een feest!

Dit blog werd eerder in november 2016 gepubliceerd bij inspiratieplatform InVerbinding


Verder praten of lezen? Plan een belafspraak of schrijf je in: